RWE European H2GP Championship 2024

Katarína Rudincová Centrum Excelentnosti 4.0, Novinky, Projekty, Úspechy žiakov

 

V dňoch 17. – 22. júna 2024 som sa spolu s tímom Kysuckí Strojníci v zložení Miroslav Šutý, Mojmír Pavol Podolák, Juraj Staňo, Natália Beláková, Juraj Kocourek a Jakub Vrábeľ zúčastnil v holandskom Groningenu Majstrovstiev Európy RC modelov na hybridný vodíkový  pohon s názvom RWE European H2GP Championship 2024. Na Majstrovstvá Európy do Groningenu sme dostali pozvanie na základe nášho minuloročného účinkovania na majstrovstvách sveta v americkom Las Vegas.

Do Groningenu sme mali odcestovať 17. júna  2024 v neskorých večerných hodinách, čo sa kvôli technickým   problémom podarilo až v utorok 18. júna  poobede. Viac ako 14-hodinovú cestu sme absolvovali naším školským autom spolu s tímom z Košíc. Táto nekonečná cesta viedla z Kysuckého Nového Mesta cez Česko, Poľsko, Nemecko až do Holandska. Pohonné hmoty sme mali zaplatené vďaka spoločnosti Schaeffler, ktorá je dlhodobo naším hlavným sponzorom aj vďaka svojim dualistom, ktorí sú hrdými členmi nášho tímu. Do Holandska sme dorazili krátko po siedmej hodine a zamierili sme priamo do strediska Summio Water Park De Bloemert, kde sme dostali na ubytovanie nádhernú trojposchodovú chatu s luxusným vybavením ako solárium, sauna, kompletne vybavená kuchyňa, šesť izieb a obrovskú obývačku.  Hneď po príchode sme sa uložili na spánok.

Neskôr,  po 12-tej hodine, sme odišli do Groningenu do Sportcenter Kardinge,  ktoré bolo dejiskom šampionátu. Ako VIP hostia sme mali možnosť vidieť pretekársku trať ako prví  spomedzi všetkých 14 tímov – tie mali možnosť vidieť dráhu naživo až nasledujúci deň pri tréningoch. Pripravili sme techniku na zabezpečenie Live Streamu, ktorý sme zabezpečovali my a šli sme na otváracie stretnutie na neďalekú Alfa Collage. Tu sme absolvovali prezentácie inovácií všetkých tímov a nakoniec sme ako VIP účastníci odprezentovali tie svoje. Dostali sme večeru a šlo sa späť na ubytovanie do De Bloemert.

Nasledujúci deň 20. júna 2024 sme ráno o 7.30 h  vyrazili do Sportcentre Kardinge, kde už bolo treba absolvovať technickú kontrolu a následne trojhodinový tréning. Kontrola prebehla s jedným nedostatkom – zadný spojler presahoval vrchnú časť karosérie – a potom sa už trénovalo až do 11.30 h. Na tréning sme nasadili náš prototyp siedmej generácie a aj model známy z Majstrovstiev sveta z Las Vegas. Keďže sme zabezpečovali Live Stream, bola možnosť po dráhe jazdiť aj s naším špeciálnym modelom určeným na priamy prenos obrazu do streamu priamo  spomedzi závodných modelov. Takto mohli súčasne trénovať všetci naši piloti – Mojmír Pavol Podolák, Jakub Vrábeľ a jediná pilotka na celom šampionáte a naša najlepšia Natália Beláková. Mechanici – Miroslav Šutý a Juraj Kocourek zatiaľ testovali všetky parametre závodného špeciálu prostredníctvom on-line telemetrie a pripravili stratégiu ako čo najefektívnejšie jazdiť – pretekať. Technik tímu, Juraj Staňo, sa staral o Live stream z tréningov a spolu so mnou dolaďoval technické detaily celého takmer 7 a pol hodinového prenosu.

Po skončení tréningov sme sa vybrali na malý výlet v moru, nakoľko Groningen je od mora vzdialený len okolo 20 kilometrov a chceli sme si vyhotoviť fotky aj video. Večer sa konal na ďalšej strednej škole spolupracujúcej na pretekoch BBQ evening.

V piatok 21. júna  2024 sa konali samotné preteky so začiatkom o 9.30 h, a tak sme sa ráno o 7.00  h museli vysťahovať z chaty a presunúť do Sportcentre Kardinge. Slávnostným ceremoniálom sa celé podujatia končilo a bol plánovaný odchod domov. Kvôli  dlhej ceste a aj vďaka nášmu zabezpečeniu on-line prenosu celého podujatia sme dostali ubytovanie v hoteli Bastion priamo v Groningene.

Po príchode na závodisko ešte prebehli záverečné kontroly  a modely sa začali radiť na štart. Naša taktika bola prvú hodinu bez výmeny vodíka jazdiť len na batériu a ďalšie dve potom čisto na vodíkový pohon. Plán to bol dobrý, keďže plány málokedy vyjdú, po 38 minútach bola batéria vybitá na 1 percento a začalo sa taktizovať,  čo ďalej – našťastie náš upravený hybridný pohon fungoval na 110 percent a napokon sme jazdili čisto na vodík viac ako dve a pol hodiny. Stratu kvôli chaosu spôsobenú vybitím batérie a hľadaním vhodného riešenia sme už však nedokázali dobehnúť a Košický tím bez najmenších problémov viedol pohodlne o viac ako 30 kôl. Celé preteky sa potom už niesli v duchu Ostrov tím na prvom mieste a my na druhom. Bolo to o to jednoduchšie,  že organizátor sa rozhodol pozvať do Holandska len tímy z kategórie Stok a tímy z kategórie Hybrid pôjdu pretekať v septembri do amerického Anaheimu. Preto konkurencia nebola veľká a pohodlne sme si dojazdili zvyšok preteku ako tréning do Ameriky.

Náš tím Kysuckí Strojníci teda skončil na úžasnom druhom mieste a odniesol si tak cennú trofej z týchto prestížnych pretekov. Testovanie a tvrdá práca sa vyplatili v podobe cenných skúseností a naďalej sme tak jediný tím na svete,  ktorý dokáže nielen jazdiť, ale aj konkurovať a pretekať s  ostatnými tímami jazdou bez batérie a len čisto na vodíkový pohon. Sú to cenné skúsenosti a dôležitá príprava na majstrovstvá sveta, ktoré sa uskutočnia v septembri tohto roku v americkom Anaheime. Máme na ne prisľúbené financie od nášho hlavného sponzora firmy Schaeffler Kysuce, ale finančná stránka tohto podujatia je oveľa náročnejšia, a tak sme sa rozhodli usporiadať zbierku na tento účel, kde môže náš tím podporiť ktokoľvek.

Pripájame link: https://donio.sk/h2gp

Celé preteky boli opäť zorganizované na vysokej úrovni. Všetci členovia  tímu Kysuckí strojníci boli spokojní ako s ubytovaním a programom, tak aj s umiestnením v celkovom poradí pretekov.

 

Vedúci tímu Bc. Bohumil Belák